لیلة المبیت

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
laylah mabitشب اوّل ربیع الاوّل امسال ، یکهزار وچهارصد وچهلمین سالگرد (لَیلَةُ المَبیت) شب آغاز هجرت تاریخی پیامبراکرم (ص) ومسلمانان به یثرب (مدینه) و خوابیدن امام علیّ بن ابی طالب (ع) دربستر رسول خدا. وشب بزرگ ترین وزیبا ترین جلوه ی ایثار برای حفظ جان عزیزترین آفریده ی آفرید گار، برای پایه ریزی تمدّ نی براساس حیات طیّبه ی ابدی تا برپائی جامعه ی ایده آل مهد وی است. شب هجرت انسان از فرش تا عرش.
 

 


به نام خداوند بخشاینده ی بخشایشگر
و به یاد ولیّ خدا امام مهدی (عج)
**********

لیلة المبیت
شب همان شب که سفر مبدأ دوران می شد
خط به خط باور تقویم مسلمان می شد
شب همان شب که جهانی نگران بود آن شب
صحبت از جان پیمبر به میان بود آن شب
درشب فتنه ، شب فتنه ، شب خنجرها
بازهم چاره علی بود ، نه آن د یگرها
***********


شب اوّل ربیع الاوّل امسال ، یکهزار وچهارصد وچهلمین سالگرد (لَیلَةُ المَبیت) شب آغاز هجرت تاریخی پیامبراکرم (ص) ومسلمانان به یثرب (مدینه) و خوابیدن امام علیّ بن ابی طالب (ع) دربستر رسول خدا. وشب بزرگ ترین وزیبا ترین جلوه ی ایثار برای حفظ جان عزیزترین آفریده ی آفرید گار، برای پایه ریزی تمدّ نی براساس حیات طیّبه ی ابدی تا برپائی جامعه ی ایده آل مهد وی است. شب هجرت انسان از فرش تا عرش.

سال سیزدهم بعثت، بابالا گرفتن دعوت پیامبر (ص) به اسلام، کفّارقریش پس از مرگ ابوطالب، به آزار واذ یّت مسلما نان دامن زده و آنان را به دست کشیدن از اسلام مجبور می کردند. پیامبر(ص) که جان مسلمانان را درخطر دید، پس از پیمانی که با اهل یثرب بست دستور داد تامسلمانان به آن دیار هجرت کنند . آنان درچند مرحله به صورت دسته های کوچک و پنهانی، و دور از چشم قریش، رهسپار یثرب شدند . کفّار قریش در آخرین چاره اندیشی علیه حضرت تصمیم به قتل وی گرفتند.

جمعی از قریش در دارالنّدوه ( محلّ مشورتی قریش ) جمع شدند تا در باره ی نوع برخورد با پیامبر تصمیم بگیرند. ودرنهایت طبق نظر پیرمردی نجدی، وبه دستور ابوجهل تصمیم گرفته شد از هر قبیله جوانی دلیر انتخاب شود وشبانه برپیامبر (ص) حمله کنند و دسته جمعی او را در خانه اش بکشند. زیرا در این صورت خون او درمیان همه ی قبایل پراکنده می شد. وبنی هاشم که خاندان وخون خواهان او بودند نمی توانستند با همه ی طوایف قریش بجنگند، وناچار مجبور می شدند به گرفتن دیه رضایت دهند.
به دنبال تصمیم قریش برقتل پیامبر(ص) جبرئیل برآن حضرت نازل شد و اورا از نقشه ی مشرکان آگاه ساخت، ودستور خداوند را برای هجرت ابلاغ کرد.

درآیه ی 30 سوره ی انفال آمده است:
«وهنگامی که کافران درباره ی تو نیرنگ می کردند تا تورا به بند کشند ویا بکشند ویا از مکّه بیرون کنند و نیرنگ می زدند و خدا تدبیر می کرد. و خدا بهترین تدبیرکنند گان است»

بنابراین پیامبر (ص) تصمیم گرفت قبل از آمدن مشرکان، خانه ی خود را به طرف یثرب ترک گوید. درشب اوّل ربیع الاوّل، برای آن که مشرکان از هجرت او آگاه نشوند به علی(ع) فرمود: «مشرکان می خواهند امشب مرا به قتل برسا نند آیا تو دربستر من می خوابی تا من به غار ثور بروم؟ امام علی پرسید: دراین صورت شما سالم می مانید؟ حضرت فرمودند: آری. علی (ع) تبسّمی کرد وسجده ی شکر به جای آورد، وپس از سجده عرض کرد: آن چه راکه مأمور شده ای انجام بده که چشم وگوش وقلبم فدای تو باد»
سپس پیامبر، علی را درآغوش گرفت وهر دو گریه کردند وازهم جدا شدند.

علی (ع) بدون هیچ دغدغه ای دربسترمرادش خوابید. وقتی آرام گرفت، جبرئیل بالای سراو ومیکائیل پا ئین پای او آمدند وجبرئیل گفت: « خوشا به حال کسی چون تو ای فرزند ابوطالب که خدا در برابر فرشتگان به تو مباهات می کند»
مشرکان از ابتدای شب، خانه را محاصره کردند وقرار بود حمله در نیمه شب صورت گیرد، امّا ابولهب گفت دراین وقت زنان وفرزندان در خانه هستند وبعد ها عرب درمورد ما می گویند: حرمت فرزندان عموی خود را شکستند.

آنان از پنجره با سنگ، کسی را که دربستر خوابیده بود زدند که مطمئن شوند کسی در بستر خوابیده، وشک نداشتند که وی محمّد (ص) است. صبح که با شمشیرهای برهنه به خانه هجوم بردند، علی (ع ) را دربستر رسول الله مشاهده کردند، باعصبانیّت به او روی آوردند وپرسید ند: محمّد کجا است ؟ علی با صلا بت به آن ها پاسخ داد: مگر اورا به من سپرده بودید که از من می خواهید؟ کاری کردید که او ناچار شد خانه را ترک کند ...
با دیدن این صحنه تمام ترفند ها ونقشه های آن ها نقش برآب شد. مقداری علی (ع) راآزردند. امادرنهایت رهایش کردند. وبه دنبال یافتن پیامبر(ص) به طرف راه یثرب (به طرف شمال مکّه) آمدند. درحالی که پیامبر(ص) درغار ثور (غرب مکّه) حضور داشتند.

همه ی علما ومفسّران شیعه، وگروهی ازعلمای اهل سنّت از جمله حاکم نیشابوری وسیوطی و... معتقد ند آیه ی 207 سوره ی بقره (آیه ی اشتراء) درشأن علی ع ودرماجرای لیلة المبیت نازل شده است:
«وَمِنَ النّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ وَاللهُ رَؤفٌ بِالعِبادِ»
(واز میان مردم کسی است که جان خود را برای طلب خوشنودی خدا می فروشد وخدا نسبت به این بندگان مهربان است)
ماجرای لیلة المبیت آغاز بزرگ ترین تحوّل تاریخی اسلام بود. البته در حول وحوش آن مسائل زیادی مطرح است که فرصت مطرح کردن آن ها دراین مقاله نیست.

منابع :
قرآن
المیزان علامه ی طباطبائی
تفسیر عیاشی
المستدرک حاکم نیشابوری
سیره ی نبوی ابن هشام
فروغ ابدیت سبحانی