امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

يَا أَبَا ذَرٍّ التَّقْوَى هَاهُنَا التَّقْوَى هَاهُنَا وَ أَشَارَ إِلَى صَدْرِهِ

اباذر! تقوى در اينجاست (حضرت اشاره به سينه فرمود)

 

يَا أَبَا ذَرٍّ أَرْبَعٌ لَا يُصِيبُهُنَّ إِلَّا مُؤْمِنٌ الصَّمْتُ وَ هُوَ أَوَّلُ الْعِبَادَةِ وَ التَّوَاضُعُ لِلَّهِ سُبْحَانَهُ وَ ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى فِي كُلِّ حَالٍ وَ قِلَّةُ الشَّيْ‏ءِ يَعْنِي قِلَّةَ الْمَالِ

اباذر! چهار چيز است كه غير از مؤمن به آن نمى رسد: سكوت كه اول عبادت است ، فروتنى براى خداى سبحان ، و در هر جا به ياد خداى متعال بودن ، و كمى ثروت .

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

نکته بسیار حسّاسی که در اصل هجرت در قرآن به ذهن می رسد و دایره معنای هجرت را تا بینهایت دور می سازد و وسعت می بخشد اینست که این لفظ در قرآن به معنای عام و مطلق به کار می رود و به اصطلاح زبان شناسی اجتماعی (درجه معنی) این کلمه چنان اوج گرفته است که از سطح زمین (هجرت از نقطه ای به نقطه دیگر) بالاتر رفته و تا بام بلند روح و آسمان های شگفت معنویت های اخلاقی و انقلابات فکری و روانی صعود کرده است، و در اینجاست که ما در برابر یک اصل بزرگ و بسیار عمیق و جدیدی به نام هجرت قرار میگیریم.

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

يَا أَبَا ذَرٍّ مَنْ أَجَابَ دَاعِيَ اللَّهِ وَ أَحْسَنَ عِمَارَةَ مَسَاجِدِ اللَّهِ كَانَ ثَوَابُهُ مِنَ اللَّهِ الْجَنَّةَ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ يُعْمَرُ مَسَاجِدُ اللَّهِ قَالَ لَا يُرْفَعُ فِيهَا الْأَصْوَاتُ وَ لَا يُخَاضُ فِيهَا بِالْبَاطِلِ وَ لَا يُشْتَرَى فِيهَا وَ لَا يُبَاعُ فَاتْرُكِ اللَّغْوَ مَا دُمْتَ فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَلَا تَلُومَنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا نَفْسَكَ-

اباذر! هر كه نداى دعوت كننده خدا (مؤ ذن ) را جواب گويد (و به نماز شتابد) و مساجد را نيكو آباد كند پاداش عملى او بهشت است ، گفتم : پدر و مادرم فدايت يا رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) چگونه مساجد را آباد كند؟ فرمود: صدا در آن بلند نكند، و در باطل فرو نرود، و در آن خريد و فروش ننمايد و تا در مسجد است لغو را ترك گويد، و اگر نكند در قيامت جز خود را ملامت منمايد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

از جمله کساني که در طول چند قرن اخیر، مورد توجه وهابيون قرار گرفته و براي او ارزش فراواني قائل شده­اند؛ احمد بن عبدالحليم معروف به «ابن تيميه» است. او کسي است که افکار و عقاید وهابي­ها از او سرچشمه گرفته شده و در واقع مؤسس این مذهب به شمار می رود. وهابی ها در مدح و منزلت او کتاب­های زیادی نوشته­اند و از او تجلیل­های زیادی به عمل می­آورند لذا ما در این مقاله مختصری از فعالیت های وی را بیان می­نماییم.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

يَا أَبَا ذَرٍّ لَوْ أَنَّ امْرَأَةً مِنْ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ أَطْلَعَتْ مِنْ سَمَاءِ الدُّنْيَا فِي لَيْلَةٍ ظَلْمَاءَ لَأَضَاءَتِ الْأَرْضُ أَفْضَلَ مِمَّا يُضِيئُهَا الْقَمَرُ لَيْلَةَ الْبَدْرِ وَ لَوَجَدَ رِيحَ نَشْرِهَا جَمِيعُ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ لَوْ أَنَّ ثَوْباً مِنْ ثِيَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ نُشِرَ الْيَوْمَ فِي الدُّنْيَا لَصَعِقَ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْهِ وَ مَا حَمَلَتْهُ أَبْصَارُهُمْ‏

اباذر! اگر زنى از بهشت در شبى تيره سر از آسمان دنيا برآرد، جهان را بهتر از ماه شب چهارده روشن كند، و بوى خوشش به مشام همه مردم زمين برسد، و اگر جامه اى از بهشت به دنيا آيد همه از ديدارش دل از دست بدهند، چشمان از ديدارش خيره گردد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
یکسال پس از شهادت امام علی بن ابیطالب در سال 41 ه.ق از یکی از همسران امام حسین ( ع) در مدینه٬ فاطمه بدنیا آمد. در زمان شهادت امام حسن (ع) 9 سال داشت. در زمان شهادت پدر بزرگوارش در سال 61 بیست ساله بود. در خاندان عصمت و طهارت رشد یافت و به همین جهت توانست تا پایان عمرش به عنوان یکی از علماء و محدثین شیعه ضمن بیان معارف اصیل اعتقادات اسلامی در زمینه توحید و نبوت و امامت انحرافات بوجود آمده پس از وفات رسول خدا (ص) و جرائم فجیع بنی امیه را هم افشا نماید.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

يَا أَبَا ذَرٍّ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْكَافِرِ وَ مَا أَصْبَحَ فِيهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا حَزِيناً فَكَيْفَ لَا يَحْزَنُ الْمُؤْمِنُ وَ قَدْ أَوْعَدَهُ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَّهُ وَارِدُ جَهَنَّمَ وَ لَمْ يَعِدْهُ أَنَّهُ صَادِرٌ عَنْهَا وَ لَيَلْقَيَنَّ أَعْرَاضاً وَ مُصِيبَاتٍ وَ أُمُوراً تَغِيظُهُ وَ لَيُظْلَمَنَّ فَلَا يُنْتَصَرُ يَبْتَغِي ثَوَاباً مِنَ اللَّهِ تَعَالَى فَلَا يَزَالُ حَزِيناً حَتَّى يُفَارِقَهَا فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَى إِلَى الرَّاحَةِ وَ الْكَرَامَةِ

اباذر! دنيا زندان مؤمن و بهشت كافران است و هيچ مؤمنى در دنيا صبح نكند مگر آن كه حزين باشد و چرا حزين نباشد كه خداوند بوى بيم داده است كه حتما به دوزخ در خواهد آمد ولى وعده بيرون شدن از دوزخ حتمى نيست و در دنيا دچار گرفتارى ها و مصيبت ها و رنج هاى جانكاه مى شود و ستم مى بيند و كمك نمى شود و دل به ثواب خدا بسته و همواره محزون است تا از دنيا جدا شود و آنگاه است كه به راحت و مقام ارجمند نايل آيد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
meysame-tamar


از جمله مجذوبين و شيفتگان علی(ع)، ميثم تمّار را می بينيم که پس از بيست سال از شهادت مولا، بر سر چوبه دار از علی(ع) و فضايل و سجايای او سخن می گويد، و خود افتخار ميکند که (در اين راه چهل سال دارم را بر دوش کشيده ام)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

 يَا أَبَا ذَرٍّ كُنْ كَأَنَّكَ فِي الدُّنْيَا غَرِيبٌ أَوْ كَعَابِرِ سَبِيلٍ وَ عُدَّ نَفْسَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ

اباذر! در دنيا چون غريبان با رهگذاران باش و خود را همواره از خفتگان در گور بدان

 
يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالْمَسَاءِ وَ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَكَ بِالصَّبَاحِ وَ خُذْ مِنْ صِحَّتِكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ مِنْ حَيَاتِكَ قَبْلَ مَوْتِكَ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا اسْمُكَ غَداً

اباذر! چون صبح كردى به فكر شب مباش و چون وارد شب شدى به ياد صبح مباش و در سلامت خود پيش از بيمارى و از حيات خود قبل مرگ بهره گير، كه نمى دانى نام تو فردا در كجا (دفتر مردها، يا زنده ها) نوشته خواهد بود.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال

ابوذر برايم حديث كرد كه روزى اول وقت در مسجد بر رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) وارد شدم ... از خلوت مسجد استفاده كردم و عرضه داشتم: يا رسول الله! پدر و مادرم فدايت ممكن است مرا وصيتى سودمند فرماييد، فرمود: اباذر! تو كه در نزد ما محترم و از اهل بيتى، و من اينك تو را وصيتى مى كنم نگهدار آن باش كه اين وصيت جامع همه راه هاى خير و سعادت مى باشد و اگر آن را به كار بندى در زندگى كفيل تو خواهد بود.