امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم

 

 
8- وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ
رعد ﴿٤٣
و كسانى كه كافر شدند مى‌گويند: «تو فرستاده نيستى.» بگو: «كافى است خدا و آن كس كه نزد او علم كتاب است، ميان من و شما گواه باشد.»


ثعلبي در تفسير آيه مزبور مينويسد آنکه علم کتاب در نزد اوست علي بن ابيطالب است[1]
همچنين ابو سعيد خدري گويد از رسول خدا صلي الله عليه و آله پرسيدم آنکس که علم کتاب در نزد اوست کيست؟ فرمود آنکس برادرم علي بن ابيطالب است[2] 
شيخ سليمان بلخي از ابن عباس نقل ميکند که گفت آنکه علم کتاب در نزداوست علي عليه السلام است زيرا او بتفسير و تأويل و ناسخ و منسوخ آن عالم بود [3]
 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ

بقره ﴿١٨٥

 

ماه رمضان [همان ماه‌] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى] كه مردم را راهبر، و [متضمّن‌] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان‌] تشخيص حق از باطل است.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان تجدید بیعت میکنیم با ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین  و عمل کردن به توصیه رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند:

 

إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ‏ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا فَإِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ

بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏37 / 137 / باب 52.

من در بين شما دو چيز گرانقدر را مي گذارم که تا وقتي به آن دو تمسک جوييد، بعد از من گمراه نمي شويد يکي از آن دو از ديگري بزرگتر است کتاب خدا که طناب کشيده شده از آسمان به زمين است و عترت من خاندان من و از يکديگر جدا نمي شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند. پس بنگريد که در نبود من  چگونه با آنان رفتار مي کنيد.

کتاب خدای متعال را ختم میکنیم و آنرا هدیه میکنیم به حضرت ولیعصر صلوات الله و سلامه علیه عترت رسول خدا  صلی الله علیه و آله وسلم تا بدینوسیله بقران تمسک و به عترت رسول خدا صلی الله علیه و اله توسل جسته باشیم.

بنا بنقل مفسرين و مورخين عامه و خاصه آيات زيادي (بيش از سيصد آيه) در باره ولايت علي عليه السلام و فضائل و مناقب آنحضرت در قرآن کريم آمده است که نقل همه آنها از عهده خارج است لذا در اينجا فقط بنقل سی مورد از کتب معتبره اهل سنت در سی روز ماه مبارک رمضان اشاره مينمایم  که جاي چون و چرا براي آنان باقي نماند. و بايد از آقايان (اهل سنت) پرسيد با وجود اينهمه آيات که دلالت بر ولايت و برتري علي عليه السلام دارد و خود شما در صورت مراجعه بکتب معتبره ـ تان صحت اين مطلب را خواهيد پذيرفت چگونه ابو بکر را بجاي علي عليه السلام خليفه ميدانيد؟

 

امید است در جهت پاسداری از حریم ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در حفظ این آیات همت بگماریم

 

التماس دعا

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بسم الله الرحمن  الرحیم

  • مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب «المُجْتَنَى مِنَ الدُّعاءِ المُجْتَبَى» می نویسد:

وَجَدْتُ فِي كِتَابِ «الْوَسَائِلِ إِلَى الْمَسَائِلِ» قَالَ‏: جَاءُوا بِرَجُلٍ إِلَى النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله ، فَشَهِدُوا أَنَّهُ سَرَقَ نَاقَةً لَهُمْ ، فَأَمَرَ النَّبِيُّ أَنْ يُقْطَعَ ، فَوَلَّى الرَّجُلُ وَ هُوَ يَقُولُ: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنْ صَلاتِكَ شَيْ‏ءٌ، وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنْ رَحْمَتِكَ شَيْ‏ءٌ، وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنَ الْبَرَكَاتِ شَيْ‏ءٌ، وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنَ السَّلامِ شَيْ‏ءٌ» ، فَتَكَلَّمَتِ‏ النَّاقَةُ وَ قَالَتْ‏: إِنَّهُ بَرِي‏ءٌ مِنْ سَرِقَتِي. فَقَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله: مَنْ يَأْتِينِي بِالرَّجُلِ؟ فَابْتَدَرَهُ سَبْعُونَ رَجُلا مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ فَجَاءُوا بِهِ إِلَى النَّبِيِّ. فَقَالَ: يَا هَذَا، مَا قُلْتَ آنِفاً؟ قَالَ: قُلْتُ: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنْ صَلاتِكَ شَيْ‏ءٌ ، وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنْ رَحْمَتِكَ شَيْ‏ءٌ ، وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنَ الْبَرَكَاتِ شَيْ‏ءٌ ، وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنَ السَّلَامِ شَيْ‏ءٌ» فَقَالَ صلّی الله علیه و آله: لِذَلِكَ نَظَرْتُ إِلَى مَلائِكَةِ اللَّهِ تَعَالَى يَخْرِقُونَ سِكَكَ الْمَدِينَةِ ، وَ كَادُوا يَحُولُونَ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ. قَالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله: لَتَرِدَنَّ عَلَيَ‏ الصِّرَاطَ وَ وَجْهُكَ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ.[1]

در کتاب «الْوَسَائِلِ إِلَى الْمَسَائِلِ» آمده است: مردی را نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله آوردند و شهادت دادند که او شتر ایشان را به سرقت برده است. رسول خدا صلّی الله علیه و آله امر کردند که دستش قطع شود.

آن مرد گریخت ، در حالی که چنین می گفت:

 

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنْ صَلواتكَ شَيْ‏ءٌ ،

 وَ ارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنْ رَحْمَتِكَ شَيْ‏ءٌ،

وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنَ الْبَرَكَاتِ شَيْ‏ءٌ،

وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى لا يَبْقَى مِنَ السَّلامِ شَيْ‏ءٌ»

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.

فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)


بخش دهم: حلال و حرام، واجبات و محرمات

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ مِنْ شَعائرِالله، (فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِاعْتَمَرَ فَلاجُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما   البقره 58)

مَعاشِرَالنّاسِ، حُجُّواالْبَيْتَ، فَماوَرَدَهُ أَهْلُ بَيْتٍ إِلاَّ اسْتَغْنَوْا وَ أُبْشِروا، وَلاتَخَلَّفوا عَنْهُ إِلاّبَتَرُوا وَ افْتَقَرُوا.

مَعاشِرَالنّاسِ، ماوَقَفَ بِالْمَوْقِفِ مُؤْمِنٌ إِلاَّغَفَرَالله لَهُ ماسَلَفَ مِنْ ذَنْبِهِ إِلي وَقْتِهِ ذالِكَ، فَإِذا انْقَضَتْ حَجَّتُهُ اسْتَأْنَفَ عَمَلَهُ.

مَعاشِرَالنَّاسِ، الْحُجّاجُ مُعانُونَ وَ نَفَقاتُهُمْ مُخَلَّفَةٌ عَلَيْهِمْ وَالله لايُضيعُ أَجْرَالُْمحْسِنينَ.

مَعاشِرَالنّاسِ، حُجُّوا الْبَيْتَ بِكَمالِ الدّينِ وَالتَّفَقُّهِ، وَلاتَنْصَرِفُوا عَنِ الْمشَاهِدِإِلاّ بِتَوْبَةٍ وَ إِقْلاعٍ.

مَعاشِرَالنّاسِ، أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ كَما أَمَرَكُمُ الله عَزَّوَجَلَّ، فَإِنْ طالَ عَلَيْكُمُ الْأَمَدُ فَقَصَّرْتُمْ أَوْنَسِيتُمْ فَعَلِي وَلِيُّكُمْ وَمُبَيِّنٌ لَكُمْ، الَّذي نَصَبَهُ الله عَزَّوَجَلَّ لَكُمْ بَعْدي أَمينَ خَلْقِهِ. إِنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ، وَ هُوَ وَ مَنْ تَخْلُفُ مِنْ ذُرِّيَّتي يُخْبِرونَكُمْ بِماتَسْأَلوُنَ عَنْهُ وَيُبَيِّنُونَ لَكُمْ ما لاتَعْلَمُونَ

هان مردمان! همانا حج و عمره از شعائر و آداب و رسوم خدايي است. پس زائران خانه ي خدا و عمره كنندگان بر صفا و مروه بسيار طواف كنند.

هان مردمان! در خانه ي خدا حج گزاريد؛ كه هيچ خانداني داخل آن نشد مگر بي نياز شد و مژده گرفت، و كسي از آن روي برنگردانيد مگر بي بهره و نيازمند گرديد.

هان مردمان! مؤمني در موقف (عرفات، مشعر، منا) نمانَد مگر اين كه خدا گناهان گذشته ي او را بيامرزد و بايسته است كه پس از پايان اعمال حج [با پرونده ي پاك] كار خود را از سر گيرد.

هان مردمان! حاجيان دستگيري شده اند و هزينه هي سفرشان جبران مي شود و جايگزين آن به آنان خواهد رسيد. و البته خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نخواهد كرد.

هان مردمان! خانه ي خدا را با دين كامل و دانش ژرفي آن ديدار كنيد و از زيارتگاه ها جز با توبه و بازايستادن [از گناهان] برنگرديد.

هان مردمان! نماز را به پا داريد و زكات بپردازيد همان سان كه خداوند عزّوجل امر فرموده. پس اگر زمان بر شما دراز شد و كوتاهي كرديد يا از ياد برديد، علي صاحب اختيار و تبيين كننده ي بر شماست. خداوند عزّوجل او راپس از من امانتدار خويش در ميان آفريدگانش نهاده. همانا او از من و من از اويم. و او و فرزندان من از جانشينان او، پرسش هي شما راپاسخ دهند و آن چه را نمي دانيد به شما مي آموزند.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.

فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)

 

بخش هفتم: پيروان اهل بيت عليهم السلام و دشمنان ايشان


مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقيمُ الَّذي أَمَرَكُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِي مِنْ بَعْدي. ثُمَّ وُلْدي مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدي)، يَهْدونَ إِلَي الْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلونَ. ثُمَّ قَرَأَ: «بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحيمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِ الْعالَمينَ.الحمد..» إِلي آخِرِها،

هان مردمان! صراط مستقيم خداوند منم كه شما را به پيروي آن امر فرموده. و پس از من علي است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پيشوايان راه راستند كه به درستي و راستي راهنمايند و به آن حكم و دعوت كنند.

 

سپس پيامبر صلّي الله عليه و آله قرائت فرمود: «بسم الله الرّحمن الرّحيم الحمدللّه ربّ العالمين الرّحمن الرّحيم» - تا آخر سوره.

وَقالَ: فِي نَزَلَتْ وَفيهِمْ (وَالله) نَزَلَتْ، وَلَهُمْ عَمَّتْ وَإِيَّاهُمْ خَصَّتْ، أُولئكَ أَوْلِياءُالله (الَّذينَ لاخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاهُمْ يَحْزَنونَ یونس/62 )، (أَلا إِنَّ حِزْبَ الله هُمُ الْغالِبُونَ مائده/56). أَلا إِنَّ أَعْدائَهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ الْغاوُونَ إِخْوانُ الشَّياطينِ (يوحي بَعْضُهُمْ إِلي بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُروراً انعام/112) . أَلا إِنَّ أَوْلِيائَهُمُ الَّذينَ ذَكَرَهُمُ الله في كِتابِهِ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ: (لاتَجِدُ قَوْماً يُؤمِنُونَ بِالله وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حادَّالله وَ رَسُولَهُ وَلَوْكانُوا آبائَهُمْ أَوْأَبْنائَهُمْ أَوْإِخْوانَهُمْ أَوْعَشيرَتَهُمْ، أُولئِكَ كَتَبَ في قُلوبِهِمُ الْإيمانَ المجادله 22) إِلي آخِرالآيَةِ.

هان! به خدا سوگند اين سوره درباره ي من نازل شده و شامل امامان مي باشد و به آنان اختصاص دارد. آنان اولياي خدايند كه ترس و اندوهي برايشان نيست، آگاه باشيد: البته حزب خدا چيره و غالب خواهد بود. هشدار كه: ستيزندگان با امامان، گمراه و همكاران شياطين اند. بري گمراهي مردمان، سخنان بيهوده و پوچ را به يكديگر مي رسانند. بدانيد كه خداوند از دوستان امامان در كتاب خود چنين ياد كرده: «[اي پيامبر ما] نمي يابي ايمانيان به خدا و روز بازپسين، كه ستيزه گران خدا و رسول را دوست ندارند، گرچه آنان پدران، برادران و خويشانشان باشند. آنان [كه چنين اند] خداوند ايمان را در دل هايشان نبشته است.» - تا آخر آيه

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.

فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)


 

بخش پنجم: تاكيد بر توجه امت به مسئله امامت


مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّما أَكْمَلَ الله عَزَّوَجَلَّ دينَكُمْ بِإِمامَتِهِ. فَمَنْ لَمْ يَأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ يَقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدي مِنْ صُلْبِهِ إِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَي الله عَزَّوَجَلَّ فَأُولئِكَ الَّذينَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ (فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ) وَ فِي النّارِهُمْ خالِدُونَ، (لايُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلاهُمْ يُنْظَرونَ البقره 162 ).

هان مردمان! خداوند عزّوجلّ دين را با امامت علي تكميل فرمود. اينك آنان كه از او و جانشينانش از فرزندان من و از نسل او - تا برپايي رستاخيز و عرضه ي بر خدا - پيروي نكنند، در دو جهان كرده هايشان بيهوده بوده در آتش دوزخ ابدي خواهند بود، به گونه ي كه نه از عذابشان كاسته و نه برايشان فرصتي خواهد بود.

 

مَعاشِرَالنّاسِ، هذا عَلِي، أَنْصَرُكُمْ لي وَأَحَقُّكُمْ بي وَأَقْرَبُكُمْ إِلَي وَأَعَزُّكُمْ عَلَي، وَالله عَزَّوَجَلَّ وَأَنَاعَنْهُ راضِيانِ. وَ مانَزَلَتْ آيَةُ رِضاً (في الْقُرْآنِ) إِلاّ فيهِ، وَلا خاطَبَ الله الَّذينَ آمَنُوا إِلاّبَدَأ بِهِ، وَلانَزَلَتْ آيَةُ مَدْحٍ فِي الْقُرْآنِ إِلاّ فيهِ، وَلاشَهِدَ الله بِالْجَنَّةِ في (هَلْ أَتي عَلَي الْاِنْسانِ الانسان 1) إِلاّلَهُ، وَلا أَنْزَلَها في سِواهُ وَلامَدَحَ بِها غَيْرَهُ.

هان مردمان! اين علي ياورترين، سزاوارترين و نزديك ترين و عزيزترين شما نسبت به من است. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنوديم. آيه رضايتي در قرآن نيست مگر اين كه درباره ي اوست. و خدا هرگاه ايمان آوردگان را خطابي نموده به او آغاز كرده [و او اولين شخص مورد نظر خداي متعال بوده است] . و آيه ي ستايشي نازل نگشته مگر درباره ي او. و خداوند در سوره ي «هل أتي علي الإنسان» گواهي بر بهشت [رفتن] نداده مگر براي او، و آن را در حق غير او نازل نكرده و به آن جز او را نستوده است

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.

فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)

 

بخش سوم: اعلان رسمي ولايت و امامت دوازده امام عليهم السلام

 

فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِكَ فيهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَي الْمُهاجِرينَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَي التّابِعينَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَي الْبادي وَالْحاضِرِ، وَ عَلَي الْعَجَمِي وَالْعَرَبي، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوكِ وَالصَّغيرِ وَالْكَبيرِ، وَ عَلَي الْأَبْيَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلي كُلِّ مُوَحِّدٍ. ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ.

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ في هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطيعوا وَانْقادوا لاَِمْرِ(الله) رَبِّكُمْ، فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاكُمْ وَإِلاهُكُمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِيُهُ الُْمخاطِبُ لَكُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدي عَلي وَلِيُّكُمْ وَ إِمامُكُمْ بِأَمْرِالله رَبِّكُمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ في ذُرِّيَّتي مِنْ وُلْدِهِ إِلي يَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ.

هان مردمان! بدانيد اين آيه دربارۀ اوست. ژرفي آن را فهم كنيد و بدانيد كه خداوند او را برايتان صاحب اختيار و امام قرار داده، پيروي او را بر مهاجران و انصار و آنان كه به نيكي از ايشان پيروي مي كنند و بر صحرانشينان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر كوچك و بزرگ و سفيد و سياه و بر هر يكتاپرست لازم شمرده است. [هشدار كه] اجراي فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده، پيرو و باوركننده اش در مهر و شفقت است. هر آينه خداوند، او و شنوايان سخن او و پيروان راهش را آمرزيده است.

هان مردمان! آخرين بار است كه در اين اجتماع به پا ايستاده ام. پس بشنويد و فرمان حق را گردن گذاريد؛ چرا كه خداوند عزّوجلّ صاحب اختيار و ولي و معبود شماست؛ و پس از خداوند ولي شما، فرستاده و پيامبر اوست كه اكنون در برابر شماست و با شما سخن مي گويد. و پس از من به فرمان پروردگار، علي ولي و صاحب اختيار و امام شماست. آن گاه امامت در فرزندان من از نسل علي خواهد بود. اين قانون تا برپايي رستاخيز كه خدا و رسول او را ديدار كنيد دوام دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

باسمه تعالی

*یادش بخیر تابستون یکی از دوستان صمیمیم از تهران با خانوادش اومده *

*بودن مشهد چند روزی خونمون موندن و کارایی که مشهد داشتن و انجام *

*دادن و بعد از چند روز تصمیم گرفتن برگردن شهرشون و حدودا ساعت*

* 11 صبح بود که زدن به جاده و رفتن.*

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.
فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)

 

چهارده  قرن از واقعه غدیر خم و ابلاغ امر خداوند متعال به معرفی أُولِي الْأَمْرِ بعد رسول خدا  صلی الله عليه وآله مي گذرد و ما مسلمانان طبق دستور صريح ایشان مامور به رساندن این ابلاغ به دیگران می باشیم. در هیچکدام از امور دیگر رسول خدا  صلی الله عليه وآله، همه مسلمانان را موظف به ابلاغ مطلبی به ایندگان ننموده، و این نشان دهنده اهمیت و عظمت این امر می باشد.

حال سئوال اینجاست که اگر ما بخواهیم این امر واجب خود را انجام دهیم چقدر با این ابلاغ اشنا هستیم؟ چقدر بامضامین آن که رکن و پایه اصلی تمامی ایمان و اعتقاد ماست، و به فرموده خدای متعال قرین اطاعت او و رسول گرامیش صلی الله علیه و آله می باشد،  (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم- النساء 59) آشنا هستم.

بمنظور تجدید عهد با رسول خدا صلی الله علیه و آله و بیعت  با امیر مؤمنان صلوات الله و سلامه علیه  خطبه غدیر خم را چند قسمت ارائه و جهت آشنائی به اقوال اهل سنت و برداشت ها و تـاویلات و توجیهات آنها انشاءالله یازده مورد ایراداتی که به وجود یا تفسیر این خطبه وارد نموده اند را نیز خواهيم آورد. توجه فرمائید که قسمت اول خطبه و در انتها نظرات اهل سنت آورده شده.

امید است شیعیان و محبین اهل البیت رسول خدا صلوات الله علیهم اجمعین در ابلاغ این امر مهم بدیگران موفق و خداوند متعال بما در پاسداری از حریم ولایت امیر المؤمنین صلوات الله علیه توفیق و جزای خیر در دنیا و آخرت عطا فرماید آمین.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم


مقدمه: ماه رمضان ماهی است که دريچه های آسمان گشوده می شود. باران رحمت واسعه الهی ريزش نموده و خاص و عام را فرا می گيرد. ماه رمضان ماهی است که انسان های با ايمان با تدارک و فراهم نمودن تمهيداتی در خورد و خوراک خود می کوشند تا آسودگی و فراغتی را برای خود فراهم نمايند تا در سايه آن با توفيقات الهی، به تلاوت قرآن و راز و نياز با خدای خود بپردازند. ماه رمضان ماه تلاوت قرآن و راز و نياز با خداوند متعال است.

خداوند متعال هميشه به انسان ها "نزديک" است، اما ماه رمضان ماهی است که مؤمنين و مؤمنات با تلاوت قرآن و راز و نياز با خدای خود، حجاب های ماديت را از چهره ها می زدايند و "نزديک" بودن خداوند متعال را به خود باور می کنند.

همه کوشش می کنند تا حتی الامکان روز آخر شعبان را به استقبال از ماه مبارک رمضان اختصاص دهند. اگر چه اين استقبال اشتياق انسان های مؤمن را نشان می دهد که هر فرصتی را غنيمت می شمارند تا به خدای خود نزديک شوند، اما استقبال از ماه رمضان به شرايط ويژه ای نياز دارد. اين شرايط در حقيقت آمادگی روحی جهت تلاوت آيات قرآن و راز و نياز با خداوند متعال است.

تلاوت آيات قرآن را بايد از کسانی آموخت که حق تلاوت آنرا شناخته و متابعت می نمايند. آنان اختصاصاً رسول خدا (ص) و خاندان پاک و معصومين عليهم السلام از ذريه او هستند. راز و نياز و آداب دعا و نيايش را نيز بايستی از آن بزرگواران (ع) آموخت.

لازم است باآگاهی از "ادب حضور" از ماهی استقبال نمائيم که ليلة القدر اين ماه برتر از هزار ماه عبادت است.

چه زيباست که "شب قدر" که تمام کائنات شاهد بزرگترين تجسم و تجلی "ادب حضور" از سلطان مکين و مکان صاحب الزمان حضرت حجة بن الحسن العسکری (عج) در برابر خداوند متعال است، ما نيز در سايه اين تجلی بزرگ به فرومايگی خود اعتراف و از واماندگی خود در رعايت "آداب حضور" در برابر خداوند متعال و ولی او (عج) استغفار نمائيم.

چه زيباست با آگاهی مختصری از اين آداب طنين دعای "اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن صلواتک عليه و علی آيائه..." خود را در شب های ماه رمضان و شب های قدر با طنين دعای بزرگانی (قده) در عالم ديگر گره بزنيم که ما را با آثار بجا مانده از خود به "آداب حضور" آشنا نمودند.

شايسته است با اعتراف بر فرومايگی خود، آگاهی از نحوه راز و نياز با خداوند متعال و شرايط استجابت دعا را از کسانی بياموزيم که "ادب حضور" را از کتاب و سنت برگرفته اند.

چه زيباست با ملاحظه "شرايط استجابت دعا" در فصولی گزيده از کتاب "ادب حضور[1]" ترجمه کتاب "فلاح السائل و نجاح المسائل[2]" سيد بن طاووس (قده) به استقبال ماه رمضان بشتابيم.