امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.

فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)


 

بخش پنجم: تاكيد بر توجه امت به مسئله امامت


مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّما أَكْمَلَ الله عَزَّوَجَلَّ دينَكُمْ بِإِمامَتِهِ. فَمَنْ لَمْ يَأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ يَقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدي مِنْ صُلْبِهِ إِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ وَالْعَرْضِ عَلَي الله عَزَّوَجَلَّ فَأُولئِكَ الَّذينَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ (فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ) وَ فِي النّارِهُمْ خالِدُونَ، (لايُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلاهُمْ يُنْظَرونَ البقره 162 ).

هان مردمان! خداوند عزّوجلّ دين را با امامت علي تكميل فرمود. اينك آنان كه از او و جانشينانش از فرزندان من و از نسل او - تا برپايي رستاخيز و عرضه ي بر خدا - پيروي نكنند، در دو جهان كرده هايشان بيهوده بوده در آتش دوزخ ابدي خواهند بود، به گونه ي كه نه از عذابشان كاسته و نه برايشان فرصتي خواهد بود.

 

مَعاشِرَالنّاسِ، هذا عَلِي، أَنْصَرُكُمْ لي وَأَحَقُّكُمْ بي وَأَقْرَبُكُمْ إِلَي وَأَعَزُّكُمْ عَلَي، وَالله عَزَّوَجَلَّ وَأَنَاعَنْهُ راضِيانِ. وَ مانَزَلَتْ آيَةُ رِضاً (في الْقُرْآنِ) إِلاّ فيهِ، وَلا خاطَبَ الله الَّذينَ آمَنُوا إِلاّبَدَأ بِهِ، وَلانَزَلَتْ آيَةُ مَدْحٍ فِي الْقُرْآنِ إِلاّ فيهِ، وَلاشَهِدَ الله بِالْجَنَّةِ في (هَلْ أَتي عَلَي الْاِنْسانِ الانسان 1) إِلاّلَهُ، وَلا أَنْزَلَها في سِواهُ وَلامَدَحَ بِها غَيْرَهُ.

هان مردمان! اين علي ياورترين، سزاوارترين و نزديك ترين و عزيزترين شما نسبت به من است. خداوند عزّوجلّ و من از او خشنوديم. آيه رضايتي در قرآن نيست مگر اين كه درباره ي اوست. و خدا هرگاه ايمان آوردگان را خطابي نموده به او آغاز كرده [و او اولين شخص مورد نظر خداي متعال بوده است] . و آيه ي ستايشي نازل نگشته مگر درباره ي او. و خداوند در سوره ي «هل أتي علي الإنسان» گواهي بر بهشت [رفتن] نداده مگر براي او، و آن را در حق غير او نازل نكرده و به آن جز او را نستوده است

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.

فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)

 

بخش سوم: اعلان رسمي ولايت و امامت دوازده امام عليهم السلام

 

فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ (ذالِكَ فيهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَي الْمُهاجِرينَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَي التّابِعينَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَي الْبادي وَالْحاضِرِ، وَ عَلَي الْعَجَمِي وَالْعَرَبي، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوكِ وَالصَّغيرِ وَالْكَبيرِ، وَ عَلَي الْأَبْيَضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلي كُلِّ مُوَحِّدٍ. ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ.

مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ في هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطيعوا وَانْقادوا لاَِمْرِ(الله) رَبِّكُمْ، فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاكُمْ وَإِلاهُكُمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِيُهُ الُْمخاطِبُ لَكُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدي عَلي وَلِيُّكُمْ وَ إِمامُكُمْ بِأَمْرِالله رَبِّكُمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ في ذُرِّيَّتي مِنْ وُلْدِهِ إِلي يَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ.

هان مردمان! بدانيد اين آيه دربارۀ اوست. ژرفي آن را فهم كنيد و بدانيد كه خداوند او را برايتان صاحب اختيار و امام قرار داده، پيروي او را بر مهاجران و انصار و آنان كه به نيكي از ايشان پيروي مي كنند و بر صحرانشينان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر كوچك و بزرگ و سفيد و سياه و بر هر يكتاپرست لازم شمرده است. [هشدار كه] اجراي فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده، پيرو و باوركننده اش در مهر و شفقت است. هر آينه خداوند، او و شنوايان سخن او و پيروان راهش را آمرزيده است.

هان مردمان! آخرين بار است كه در اين اجتماع به پا ايستاده ام. پس بشنويد و فرمان حق را گردن گذاريد؛ چرا كه خداوند عزّوجلّ صاحب اختيار و ولي و معبود شماست؛ و پس از خداوند ولي شما، فرستاده و پيامبر اوست كه اكنون در برابر شماست و با شما سخن مي گويد. و پس از من به فرمان پروردگار، علي ولي و صاحب اختيار و امام شماست. آن گاه امامت در فرزندان من از نسل علي خواهد بود. اين قانون تا برپايي رستاخيز كه خدا و رسول او را ديدار كنيد دوام دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

باسمه تعالی

*یادش بخیر تابستون یکی از دوستان صمیمیم از تهران با خانوادش اومده *

*بودن مشهد چند روزی خونمون موندن و کارایی که مشهد داشتن و انجام *

*دادن و بعد از چند روز تصمیم گرفتن برگردن شهرشون و حدودا ساعت*

* 11 صبح بود که زدن به جاده و رفتن.*

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ

قَالَ رَسُولُ اللَّه صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه

فَليُبَلِّغِ الحاضِرِالغائِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ الی یَومِ القِيامَه

پس برسانند حاضران غائبان را و پدران فرزندان را تا روز قيامت.
فرازی از خطابه غديرپيامبر خدا (صلی الله عليه وآله)

 

چهارده  قرن از واقعه غدیر خم و ابلاغ امر خداوند متعال به معرفی أُولِي الْأَمْرِ بعد رسول خدا  صلی الله عليه وآله مي گذرد و ما مسلمانان طبق دستور صريح ایشان مامور به رساندن این ابلاغ به دیگران می باشیم. در هیچکدام از امور دیگر رسول خدا  صلی الله عليه وآله، همه مسلمانان را موظف به ابلاغ مطلبی به ایندگان ننموده، و این نشان دهنده اهمیت و عظمت این امر می باشد.

حال سئوال اینجاست که اگر ما بخواهیم این امر واجب خود را انجام دهیم چقدر با این ابلاغ اشنا هستیم؟ چقدر بامضامین آن که رکن و پایه اصلی تمامی ایمان و اعتقاد ماست، و به فرموده خدای متعال قرین اطاعت او و رسول گرامیش صلی الله علیه و آله می باشد،  (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم- النساء 59) آشنا هستم.

بمنظور تجدید عهد با رسول خدا صلی الله علیه و آله و بیعت  با امیر مؤمنان صلوات الله و سلامه علیه  خطبه غدیر خم را چند قسمت ارائه و جهت آشنائی به اقوال اهل سنت و برداشت ها و تـاویلات و توجیهات آنها انشاءالله یازده مورد ایراداتی که به وجود یا تفسیر این خطبه وارد نموده اند را نیز خواهيم آورد. توجه فرمائید که قسمت اول خطبه و در انتها نظرات اهل سنت آورده شده.

امید است شیعیان و محبین اهل البیت رسول خدا صلوات الله علیهم اجمعین در ابلاغ این امر مهم بدیگران موفق و خداوند متعال بما در پاسداری از حریم ولایت امیر المؤمنین صلوات الله علیه توفیق و جزای خیر در دنیا و آخرت عطا فرماید آمین.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم


مقدمه: ماه رمضان ماهی است که دريچه های آسمان گشوده می شود. باران رحمت واسعه الهی ريزش نموده و خاص و عام را فرا می گيرد. ماه رمضان ماهی است که انسان های با ايمان با تدارک و فراهم نمودن تمهيداتی در خورد و خوراک خود می کوشند تا آسودگی و فراغتی را برای خود فراهم نمايند تا در سايه آن با توفيقات الهی، به تلاوت قرآن و راز و نياز با خدای خود بپردازند. ماه رمضان ماه تلاوت قرآن و راز و نياز با خداوند متعال است.

خداوند متعال هميشه به انسان ها "نزديک" است، اما ماه رمضان ماهی است که مؤمنين و مؤمنات با تلاوت قرآن و راز و نياز با خدای خود، حجاب های ماديت را از چهره ها می زدايند و "نزديک" بودن خداوند متعال را به خود باور می کنند.

همه کوشش می کنند تا حتی الامکان روز آخر شعبان را به استقبال از ماه مبارک رمضان اختصاص دهند. اگر چه اين استقبال اشتياق انسان های مؤمن را نشان می دهد که هر فرصتی را غنيمت می شمارند تا به خدای خود نزديک شوند، اما استقبال از ماه رمضان به شرايط ويژه ای نياز دارد. اين شرايط در حقيقت آمادگی روحی جهت تلاوت آيات قرآن و راز و نياز با خداوند متعال است.

تلاوت آيات قرآن را بايد از کسانی آموخت که حق تلاوت آنرا شناخته و متابعت می نمايند. آنان اختصاصاً رسول خدا (ص) و خاندان پاک و معصومين عليهم السلام از ذريه او هستند. راز و نياز و آداب دعا و نيايش را نيز بايستی از آن بزرگواران (ع) آموخت.

لازم است باآگاهی از "ادب حضور" از ماهی استقبال نمائيم که ليلة القدر اين ماه برتر از هزار ماه عبادت است.

چه زيباست که "شب قدر" که تمام کائنات شاهد بزرگترين تجسم و تجلی "ادب حضور" از سلطان مکين و مکان صاحب الزمان حضرت حجة بن الحسن العسکری (عج) در برابر خداوند متعال است، ما نيز در سايه اين تجلی بزرگ به فرومايگی خود اعتراف و از واماندگی خود در رعايت "آداب حضور" در برابر خداوند متعال و ولی او (عج) استغفار نمائيم.

چه زيباست با آگاهی مختصری از اين آداب طنين دعای "اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن صلواتک عليه و علی آيائه..." خود را در شب های ماه رمضان و شب های قدر با طنين دعای بزرگانی (قده) در عالم ديگر گره بزنيم که ما را با آثار بجا مانده از خود به "آداب حضور" آشنا نمودند.

شايسته است با اعتراف بر فرومايگی خود، آگاهی از نحوه راز و نياز با خداوند متعال و شرايط استجابت دعا را از کسانی بياموزيم که "ادب حضور" را از کتاب و سنت برگرفته اند.

چه زيباست با ملاحظه "شرايط استجابت دعا" در فصولی گزيده از کتاب "ادب حضور[1]" ترجمه کتاب "فلاح السائل و نجاح المسائل[2]" سيد بن طاووس (قده) به استقبال ماه رمضان بشتابيم.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اين مجموعه شامل بخش هائی اخلاقی از کتاب فانوس[1] ترجمه کتاب"کشف المحجه لثمرة المهجه[2]" مرحوم سيد بن طاووس (قده) بشرح عناوين زير[3] است:

 

مقدمه

1 - معرفی مختصر کتاب"کشف المهجه لثمرة المهجه" از زبان مؤلف محترم آن (قده)

2 - توصيه های سيد بن طاووس به فرزندش درآستانه سن بلوغ

3 - تذکر سيد بن طاووس به فرزندش در مورد توجه و سپاسگزاری نعمات الهی

4 - شناخت دو دشمن، شيطان و نفس و راه های چيرگی بر آنها

5 - توصيه به توجه به نعمات و شکر آن در امور جاری زندگی

6 - مضرّات معاشرت های غير ضروری با مردم

7 – عدم ضرورت معاشرت با صاحبان مناصب

8 – در اکراه قبول پست قضاوت و فتوی با اظهار فقدان شايستگی

9 - اصل و ريشه تمام نيکی ها ياد خداوند و عدم غفلت از اوست

10 – معنای زهد و ايثار و ياد آوری نگرش معصومين (ع) به دنيا

11 - عبادات پنجگانه

12 - توصيه سيد بن طاووس در باره اما م عصر (عجل اللَّه تعالی فرجه الشريف) به فرزندش

13 - انواع علوم و کتابهای مورد توصيه سيد بن طاووس به فرزندش

14 - نهی از ورود به مجادلات مخاصمات در علم کلام

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


بسم الله الرحمن الرحیم


اين مجموعه بر اساس عناوين زير تنظيم گشته است:

 

مقدمه

1 - گسيل دانشمندان مسيحی به نزد ابی بکر توسط پادشاه روم

2 - مذاکرات جاثليق رومی با ابی بکر و اطرافيان او در امر خلافت رسول خدا (ص)

3 - استعانت سلمان (ره) از علی (عليه السلام)

4 - عرض مأموريت عالم مسيحى خدمت امير المؤمنين (ع) و شکايت از ديگران‏

5 - پاسخهاى على عليه السّلام‏ وسفارش پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به تمسک به دو امر مهم‏

6 - تحدّی امير المؤمنين عليه السّلام‏ به علم پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و وصايت او

7 – هدايت و راه يابی جاثليق مسيحى به حجت خدا (ع)

8 - سؤالات جاثليق از عرش و دوزخ و بهشت از امام (ع) و جواب آن حضرت‏ (ع)

9 – اظهار اسلام و ايمان جاثليق و همراهان او

10 - بيان عهدى از پيامبر (ص) كه على (ع) نزد خود داشت‏

11 - پيروزی نهائی اهل ايمان و خالی نگشتن زمين از حجّت های الهی

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

« بسم الله الرحمن الرحیم »

 

اين مجموعه حاوی شرح عناوين زير است:

مقدمه

الف- پاسخ امير المؤمنين (عليه السّلام) به پرسشهاى عالم يهودى‏

ب- فضايل پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از زبان حضرت على عليه السّلام‏

ج- مناجات پيامبراکرم (ص)در مقام " قاب قوسين او ادنی " در معراج

د- بخشش خداوند در "خطا و نسيان "

ه- تکاليف سنگينی که از دوش امت پيامبر اکرم (ص) بر داشته شده است

و- درخواست غفران و وعده پيروزی امت پيامبر اکرم (ص)

ز- برقراری نمازجماعت پيامبران (ع) به امامت پيامبر اکرم (ص) و مشاهده بهشت و جهنم درمعراج

ح- نشان دادن چهره گهربار پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به حضرت ابراهيم‏ خليل (ع)

ط- ويژگي هاى امّت پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم‏

ی- "نماز" هديه ای آسمانی از معراج رسول اکرم (ص)

 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
باسمه تعالی
نشانه‌ها‌ی بی نشان
آیات نشانه‌ها‌یند.نشانه‌ها‌یی به‌سوی آن بی نشان؛ که خودش برای خود قرار داده‌است.
از این نشانه‌ها‌ چه کسانی بهره‌مندند؟ آنان که عقل ندارند؟ آنان که چشم دل ندارند؟ هرگز؛ بلکه:
  1. آنان که از چشم دل و دیده‌ی سر بهره می‌‌برند
  2. آنان که دریچه‌ی دل را به‌سوی نشانه‌ها‌ باز می‌‌کنند
  3. آنان که آنچه می‌‌بینند تعقل می‌‌کنند
  4. و در آنچه می‌‌نگرند تفکر و تأمل می‌‌کنند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

  منبع: اصول کافی /کتاب العقل و الجهل

  • معرفت خداوند در گرو عقل است

1- عن ابی عبدالله (ع) قال:... فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ وَ أَنَّهُ الْبَاقِي وَ هُمُ الْفَانُونَ وَ اسْتَدَلُّوا بِعُقُولِهِمْ عَلَى مَا رَأَوْا مِنْ خَلْقِهِ مِنْ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ وَ شَمْسِهِ وَ قَمَرِهِ وَ لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ بِأَنَّ لَهُ وَ لَهُمْ خَالِقاً وَ مُدَبِّراً لَمْ يَزَلْ وَ لَا يَزُولُ

 

ترجمه : با عقل بندگان خالق خود بشناسند و دانند كه آنها مخلوقند و او مدبر و ايشان تحت تدبير اويند و اينكه خالقشان پايدار و آنها فانى ميباشند و بوسيله عقول خويش از ديدن آسمان و زمين و خورشيد و ماه و شب و روز استدلال كردند كه او و اينها خالق سرپرستى دارند ناآغاز و بى‏انتها