امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

« بسم الله الرحمن الرحیم »

 

اين مجموعه حاوی شرح عناوين زير است:

مقدمه

الف- پاسخ امير المؤمنين (عليه السّلام) به پرسشهاى عالم يهودى‏

ب- فضايل پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از زبان حضرت على عليه السّلام‏

ج- مناجات پيامبراکرم (ص)در مقام " قاب قوسين او ادنی " در معراج

د- بخشش خداوند در "خطا و نسيان "

ه- تکاليف سنگينی که از دوش امت پيامبر اکرم (ص) بر داشته شده است

و- درخواست غفران و وعده پيروزی امت پيامبر اکرم (ص)

ز- برقراری نمازجماعت پيامبران (ع) به امامت پيامبر اکرم (ص) و مشاهده بهشت و جهنم درمعراج

ح- نشان دادن چهره گهربار پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم به حضرت ابراهيم‏ خليل (ع)

ط- ويژگي هاى امّت پيامبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم‏

ی- "نماز" هديه ای آسمانی از معراج رسول اکرم (ص)

 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
باسمه تعالی
نشانه‌ها‌ی بی نشان
آیات نشانه‌ها‌یند.نشانه‌ها‌یی به‌سوی آن بی نشان؛ که خودش برای خود قرار داده‌است.
از این نشانه‌ها‌ چه کسانی بهره‌مندند؟ آنان که عقل ندارند؟ آنان که چشم دل ندارند؟ هرگز؛ بلکه:
  1. آنان که از چشم دل و دیده‌ی سر بهره می‌‌برند
  2. آنان که دریچه‌ی دل را به‌سوی نشانه‌ها‌ باز می‌‌کنند
  3. آنان که آنچه می‌‌بینند تعقل می‌‌کنند
  4. و در آنچه می‌‌نگرند تفکر و تأمل می‌‌کنند

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

  منبع: اصول کافی /کتاب العقل و الجهل

  • معرفت خداوند در گرو عقل است

1- عن ابی عبدالله (ع) قال:... فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ وَ أَنَّهُ الْبَاقِي وَ هُمُ الْفَانُونَ وَ اسْتَدَلُّوا بِعُقُولِهِمْ عَلَى مَا رَأَوْا مِنْ خَلْقِهِ مِنْ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ وَ شَمْسِهِ وَ قَمَرِهِ وَ لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ بِأَنَّ لَهُ وَ لَهُمْ خَالِقاً وَ مُدَبِّراً لَمْ يَزَلْ وَ لَا يَزُولُ

 

ترجمه : با عقل بندگان خالق خود بشناسند و دانند كه آنها مخلوقند و او مدبر و ايشان تحت تدبير اويند و اينكه خالقشان پايدار و آنها فانى ميباشند و بوسيله عقول خويش از ديدن آسمان و زمين و خورشيد و ماه و شب و روز استدلال كردند كه او و اينها خالق سرپرستى دارند ناآغاز و بى‏انتها

 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

1- بَلْ مَتَّعْنا هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ حَتَّى طالَ عَلَيْهِمُ الْعُمُرُ أَ فَلا يَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُها مِنْ أَطْرافِها أَ فَهُمُ الْغالِبُون ( الأنبياء- 44)

 

ترجمه:  ما آنها و پدرانشان را(از نعمتها) بهره‏مند ساختيم، تا آنجا كه عمر طولانى پيدا كردند(و مايه غرور و طغيانشان شد)؛ آيا نمى‏بينند كه ما پيوسته به سراغ زمين آمده، و از آن(و اهلش) مى‏كاهيم؟! آيا آنها غالبند(يا ما)؟

 

 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

منابع: توحید صدوق  و   اصول کافی

1- معرفت فعل خداست

  • عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَعْرِفَةُ صُنْعُ مَنْ هِيَ قَالَ مِنْ صُنْعِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهَا صُنْع‏         
(توحيد صدوق /ص 410/ باب التعريف و البيان و.../ح1 )

ترجمه  : محمد بن حكيم كه گفت بحضرت صادق (ع) عرض كردم كه معرفت و شناخت از صنع و كارگرى كيست فرمود كه از صنع خداى عز و جل است كه بندگان را در آن هيچ صنعى نيست.